SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TAMAN MELAWATI
TAJUK: PEMIMPIN MEMBINA
Oleh : En.Sajoli Bin Haji Masdor
(Dibentangkan pada 12 Januari 2006 di Mesyuarat Badan Pengawas SMK Taman Melawati, Dewan Besar SMK Taman Melawati)
Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah di atas pelantikan para pelajar yang dikasihi sebagai pengawas sesesi 2006. Pelantikan ini hendaklah dilihat sebagai satu amanah dan kepercayaan yang disandarkan oleh pihak sekolah kepada para pengawas untuk menguatkuasakan disiplin sekolah di kalangan rakan para pelajar yang berjumlah lebih kurang dua ribu lebih. Tugas dan tanggungjawab sebagai pengawas hendaklah dijalankan dengan penuh ikhlas dan penuh dedikasi.
Pengawas dikategorikan sebagai pemimpin di kalangan rakan pelajar. Memimpin rakan pelajar ke arah tingkah laku yang baik dan menyumbang kepada peningkatan prestasi dari segi kurikulum dan kokurikulum. Ini sudah tentu akan mengharumkan nama SMK Taman Melawati sama ada di peringkat zon, daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa.
Pada pemikiran saya, pemimpin dapat dikategorikan kepada dua jenis. Pertama pemimpin membina dan kedua pemimpin membunuh. Sebelum saya menjelaskan dengan lebih terperinci dua jenis kepimpinan itu, adalah lebih baik dinyatakan apakah itu pemimpin? Pemimpin ialah seseorang yang berkeupayaan mempengaruhi tingkah laku orang lain untuk menggalakkan mereka bekerja ke arah pencapaian sesuatu matlamat yang ditetapkan. Konsep pemimpin dalam Islam meliputi seluruh bentuk dimensi kepimpinan. Pemimpin bermula daripada konsep kepimpinan individu dengan individu, dan kepimpinan individu dengan masyarakat yang akhirnya akan membina masyarakat dan negara. (Lukman Thaib, 1998)
Pemimpin membina bermaksud seorang pemimpin yang boleh mempengaruhi orang lain mencapai matlamat organisasi. Pihak yang menerima arahan akan melakukan tugas atau tingkah laku yang dikehendaki tanpa unsur paksaan. Pemimpin jenis ini lebih berminat ke arah pencegahan tentang sesuatu fenomena dengan cara memberi maklumat, mendekati orang bawahan, dan memberi bimbingan untuk membolehkan orang bawahannya berjaya dengan cemerlang. Hukuman merupakan jalan terakhir yang akan diambil bagi pemimpin jenis ini. Implikasinya pemimpin jenis ini lebih di gemari oleh orang bawahan dan akan wujud tingkah laku-tingkah laku yang dikehendaki secara semula jadi. Mereka akan menyumbang kepada pencapaian matlamat organisasi dengan lebih mudah.
Oleh itu, para pengawas boleh mengaplikasikan pemimpin membina dengan cara mempengaruhi rakan pelajar mematuhi disiplin sekolah dan menerangkan rasional seseorang pelajar perlu mematuhi disiplin sekolah. Sebagai contoh, jika pengawas mengetahui rakan pelajar merokok, tindakan yang boleh diambil ialah pendedahan maklumat kesan buruk merokok kepada kesihatan atau kewangan individu. Mungkin badan pengawas dengan kerjasama panitia Bahasa Melayu menganjur pertandingan pidato kesan buruk merokok kepada kesihatan.
Pemimpin membina akan bertindak menghampiri rakan pelajar yang bermasalah ( kerap melanggar disiplin ). Mengkaji apakah faktor utama yang menyebabkan rakan pelajar memilih tingkah laku yang kurang matang dan memudaratkan diri sendiri. Jika rakan pelajar kurang menyerlah dalam akademik, maka pengawas boleh membantu dengan mempelawa rakan pelajar tadi menyertai kumpulan perbincangan untuk sama-sama membuat latihan atau tugasan yang diberi oleh guru.
Jenis pemimpin membunuh ialah mereka yang menjalankan tugas dengan taksub kepada peraturan-peraturan yang ditetapkan, tanpa budi bicara dan kebijaksanaan menganalisis adakah tindakan yang diambil dapat menyelesaikan masalah tingkah laku dalam jangka pendek atau jangka panjang. Setiap kesalahan yang dilakukan oleh rakan pelajar akan menerima markah demerit tanpa memberi amaran atau nasihat. Implikasinya sudah tentu timbul rasa tidak puas hati dan dendam di kalangan rakan pelajar. Lazimnya rakan pelajar akan terus mencabar peraturan-peraturan sekolah sebagai tanda protes. Peribahasa Melayu ada mengatakan ‘semut mati kerana gula’.
Pemimpin membunuh akan melabel golongan rakan pelajar yang pernah melakukan kesalahan disiplin sekolah sebagai mereka yang tidak mempunyai harapan untuk berjaya. Seolah-olah tidak ada harapan untuk seseorang itu berubah dari segi tingkah laku yang baik. Pada pendapat saya, semua orang inginkan tingkah laku yang baik tetapi faktor kematangan, rakan sebaya,keluarga dan persekitaran merupakan pengaruh ke arah tingkah laku yang tidak sihat. Pemimpin jenis ini lazimnya mengamalkan ‘double standard’, iaitu dia boleh melakukan tingkah laku yang kurang menyenangkan manakala rakan pelajar tidak boleh melakukan tingkah laku itu. Sebagai contoh pengawas datang lewat tiada tindakan merekodkan nama mereka manakala rakan pelajar di arahkan berbaris untuk proses merekodkan nama mereka. Tindakan ini menyebabkan rakan pelajar kurang rasa hormat kepada pengawas. Timbul rasa tidak puas hati dan protes.
Pemimpin membunuh gagal melahirkan lebih ramai pemimpin di kalangan rakan pelajar. Implikasinya ialah berlaku ketandusan pemimpin pada masa hadapan dalam organisasi itu. Tiada dorongan orang bawahan untuk menjadi pemimpin kerana contoh dan teladan yang dipamerkan oleh golongan pemimpin jenis ini merupakan mimpi ngeri dan penuh dengan hipokrasi (kepura-puraan).
Akhir kata, saya berharap dua jenis pemimpin yang telah dibincangkan dapat membuka minda atau pemikiran yang logik, rasional, kritis dan kreatif di kalangan para pengawas. Saya serahkan kepada anda (pengawas) untuk memilih jenis pemimpin yang akan mempengaruhi perwatakan dan keperibadian. Kemungkinan kita akan mengambil kira ke dua- dua jenis pemimpin tersebut secara seimbang.
Saya sudahkan ucapan saya ini dengan perkara yang baik itu datang daripada Allah SWT dan perkara yang tidak baik itu datangnya dari kedaifan pemikiran saya. Selamat menjalankan tugas dan wassalam.
TAJUK: PEMIMPIN MEMBINA
Oleh : En.Sajoli Bin Haji Masdor
(Dibentangkan pada 12 Januari 2006 di Mesyuarat Badan Pengawas SMK Taman Melawati, Dewan Besar SMK Taman Melawati)
Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah di atas pelantikan para pelajar yang dikasihi sebagai pengawas sesesi 2006. Pelantikan ini hendaklah dilihat sebagai satu amanah dan kepercayaan yang disandarkan oleh pihak sekolah kepada para pengawas untuk menguatkuasakan disiplin sekolah di kalangan rakan para pelajar yang berjumlah lebih kurang dua ribu lebih. Tugas dan tanggungjawab sebagai pengawas hendaklah dijalankan dengan penuh ikhlas dan penuh dedikasi.
Pengawas dikategorikan sebagai pemimpin di kalangan rakan pelajar. Memimpin rakan pelajar ke arah tingkah laku yang baik dan menyumbang kepada peningkatan prestasi dari segi kurikulum dan kokurikulum. Ini sudah tentu akan mengharumkan nama SMK Taman Melawati sama ada di peringkat zon, daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa.
Pada pemikiran saya, pemimpin dapat dikategorikan kepada dua jenis. Pertama pemimpin membina dan kedua pemimpin membunuh. Sebelum saya menjelaskan dengan lebih terperinci dua jenis kepimpinan itu, adalah lebih baik dinyatakan apakah itu pemimpin? Pemimpin ialah seseorang yang berkeupayaan mempengaruhi tingkah laku orang lain untuk menggalakkan mereka bekerja ke arah pencapaian sesuatu matlamat yang ditetapkan. Konsep pemimpin dalam Islam meliputi seluruh bentuk dimensi kepimpinan. Pemimpin bermula daripada konsep kepimpinan individu dengan individu, dan kepimpinan individu dengan masyarakat yang akhirnya akan membina masyarakat dan negara. (Lukman Thaib, 1998)
Pemimpin membina bermaksud seorang pemimpin yang boleh mempengaruhi orang lain mencapai matlamat organisasi. Pihak yang menerima arahan akan melakukan tugas atau tingkah laku yang dikehendaki tanpa unsur paksaan. Pemimpin jenis ini lebih berminat ke arah pencegahan tentang sesuatu fenomena dengan cara memberi maklumat, mendekati orang bawahan, dan memberi bimbingan untuk membolehkan orang bawahannya berjaya dengan cemerlang. Hukuman merupakan jalan terakhir yang akan diambil bagi pemimpin jenis ini. Implikasinya pemimpin jenis ini lebih di gemari oleh orang bawahan dan akan wujud tingkah laku-tingkah laku yang dikehendaki secara semula jadi. Mereka akan menyumbang kepada pencapaian matlamat organisasi dengan lebih mudah.
Oleh itu, para pengawas boleh mengaplikasikan pemimpin membina dengan cara mempengaruhi rakan pelajar mematuhi disiplin sekolah dan menerangkan rasional seseorang pelajar perlu mematuhi disiplin sekolah. Sebagai contoh, jika pengawas mengetahui rakan pelajar merokok, tindakan yang boleh diambil ialah pendedahan maklumat kesan buruk merokok kepada kesihatan atau kewangan individu. Mungkin badan pengawas dengan kerjasama panitia Bahasa Melayu menganjur pertandingan pidato kesan buruk merokok kepada kesihatan.
Pemimpin membina akan bertindak menghampiri rakan pelajar yang bermasalah ( kerap melanggar disiplin ). Mengkaji apakah faktor utama yang menyebabkan rakan pelajar memilih tingkah laku yang kurang matang dan memudaratkan diri sendiri. Jika rakan pelajar kurang menyerlah dalam akademik, maka pengawas boleh membantu dengan mempelawa rakan pelajar tadi menyertai kumpulan perbincangan untuk sama-sama membuat latihan atau tugasan yang diberi oleh guru.
Jenis pemimpin membunuh ialah mereka yang menjalankan tugas dengan taksub kepada peraturan-peraturan yang ditetapkan, tanpa budi bicara dan kebijaksanaan menganalisis adakah tindakan yang diambil dapat menyelesaikan masalah tingkah laku dalam jangka pendek atau jangka panjang. Setiap kesalahan yang dilakukan oleh rakan pelajar akan menerima markah demerit tanpa memberi amaran atau nasihat. Implikasinya sudah tentu timbul rasa tidak puas hati dan dendam di kalangan rakan pelajar. Lazimnya rakan pelajar akan terus mencabar peraturan-peraturan sekolah sebagai tanda protes. Peribahasa Melayu ada mengatakan ‘semut mati kerana gula’.
Pemimpin membunuh akan melabel golongan rakan pelajar yang pernah melakukan kesalahan disiplin sekolah sebagai mereka yang tidak mempunyai harapan untuk berjaya. Seolah-olah tidak ada harapan untuk seseorang itu berubah dari segi tingkah laku yang baik. Pada pendapat saya, semua orang inginkan tingkah laku yang baik tetapi faktor kematangan, rakan sebaya,keluarga dan persekitaran merupakan pengaruh ke arah tingkah laku yang tidak sihat. Pemimpin jenis ini lazimnya mengamalkan ‘double standard’, iaitu dia boleh melakukan tingkah laku yang kurang menyenangkan manakala rakan pelajar tidak boleh melakukan tingkah laku itu. Sebagai contoh pengawas datang lewat tiada tindakan merekodkan nama mereka manakala rakan pelajar di arahkan berbaris untuk proses merekodkan nama mereka. Tindakan ini menyebabkan rakan pelajar kurang rasa hormat kepada pengawas. Timbul rasa tidak puas hati dan protes.
Pemimpin membunuh gagal melahirkan lebih ramai pemimpin di kalangan rakan pelajar. Implikasinya ialah berlaku ketandusan pemimpin pada masa hadapan dalam organisasi itu. Tiada dorongan orang bawahan untuk menjadi pemimpin kerana contoh dan teladan yang dipamerkan oleh golongan pemimpin jenis ini merupakan mimpi ngeri dan penuh dengan hipokrasi (kepura-puraan).
Akhir kata, saya berharap dua jenis pemimpin yang telah dibincangkan dapat membuka minda atau pemikiran yang logik, rasional, kritis dan kreatif di kalangan para pengawas. Saya serahkan kepada anda (pengawas) untuk memilih jenis pemimpin yang akan mempengaruhi perwatakan dan keperibadian. Kemungkinan kita akan mengambil kira ke dua- dua jenis pemimpin tersebut secara seimbang.
Saya sudahkan ucapan saya ini dengan perkara yang baik itu datang daripada Allah SWT dan perkara yang tidak baik itu datangnya dari kedaifan pemikiran saya. Selamat menjalankan tugas dan wassalam.
No comments:
Post a Comment