SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TAMAN MELAWATI
Dapatan Penyelidikan Kaedah Pembelajaran Koperatif
Oleh : En.Sajoli Hj.Masdor
Apa Itu Pembelajaran koperatif?
Menurut Robert Slavin (1990), definisi pembelajaran koperatif ialah semua kaedah pembelajaran yang memerlukan pelajar bekerjasama untuk belajar dan bertanggungjawab ke atas rakan-rakan sepasukan mereka selain daripada pembelajaran mereka sendiri. Selain itu, kaedah pembelajaran koperatif memberi penekanan kepada matlamat pasukan dan kejayaan pasukan, di mana ia hanya boleh dicapai sekiranya semua ahli dalam pasukan memahami objektif yang diajar.
Terdapat tiga konsep utama dalam kaedah pembelajaran koperatif, iaitu ganjaran pasukan, akauntabiliti individu dan peluang yang sama untuk berjaya. Pasukan mungkin mendapat sijil atau ganjaran pasukan lain sekiranya mereka mencapai lebih daripada apa yang ditetapkan. Akauntabiliti individu bermakna kejayaan pasukan bergantung kepada pembelajaran setiap individu yang merupakan ahli dalam pasukan memberikan fokus kepada aktiviti ahli-ahli pasukan mengajar antara satu sama lain dan memastikan semua orang dalam pasukan bersedia untuk mengambil ujian atau sebarang penilaian lain tanpa menerima bantuan rakan sepasukan mereka. Peluang sama untuk berjaya bermakna pelajar menyumbang kepada pasukan mereka sendiri dengan memperbaiki prestasi masa lampau. Cara ini akan menjamin semua pelajar berprestasi tinggi, sederhana dan rendah berusaha untuk memberi prestasi yang terbaik dan sumbangan kesemua ahli pasukan dihargai.
Dapatan Penyelidikan Kaedah Pembelajaran Koperatif
Oleh : En.Sajoli Hj.Masdor
Apa Itu Pembelajaran koperatif?
Menurut Robert Slavin (1990), definisi pembelajaran koperatif ialah semua kaedah pembelajaran yang memerlukan pelajar bekerjasama untuk belajar dan bertanggungjawab ke atas rakan-rakan sepasukan mereka selain daripada pembelajaran mereka sendiri. Selain itu, kaedah pembelajaran koperatif memberi penekanan kepada matlamat pasukan dan kejayaan pasukan, di mana ia hanya boleh dicapai sekiranya semua ahli dalam pasukan memahami objektif yang diajar.
Terdapat tiga konsep utama dalam kaedah pembelajaran koperatif, iaitu ganjaran pasukan, akauntabiliti individu dan peluang yang sama untuk berjaya. Pasukan mungkin mendapat sijil atau ganjaran pasukan lain sekiranya mereka mencapai lebih daripada apa yang ditetapkan. Akauntabiliti individu bermakna kejayaan pasukan bergantung kepada pembelajaran setiap individu yang merupakan ahli dalam pasukan memberikan fokus kepada aktiviti ahli-ahli pasukan mengajar antara satu sama lain dan memastikan semua orang dalam pasukan bersedia untuk mengambil ujian atau sebarang penilaian lain tanpa menerima bantuan rakan sepasukan mereka. Peluang sama untuk berjaya bermakna pelajar menyumbang kepada pasukan mereka sendiri dengan memperbaiki prestasi masa lampau. Cara ini akan menjamin semua pelajar berprestasi tinggi, sederhana dan rendah berusaha untuk memberi prestasi yang terbaik dan sumbangan kesemua ahli pasukan dihargai.
Manakala Neil Davidson (1990) mengatakan yang pembelajaran koperatif haruslah mempunyai asas – asas berikut; Pertama, tugasan yang mesti disiapkan, dibincangkan dan membuat kesimpulan secara berkumpulan. Kedua, interaksi muka ke muka dalam kumpulan kecil. Ketiga, suasana bekerjasama dan saling membantu dalam setiap kumpulan. Keempat, akauntabiliti individu (semua orang membuat bahagian masing-masing). Kelima, kumpulan bersifat heterogenus. Keenam, pengajaran kemahiran bekerjasama yang eksplisit. Ketujuh, ialah saling pergantungan yang tersusun.
Johnson-Johnson (1999) mengenal pasti lima komponen penting pembelajaran koperatif iaitu kesalingbergantungan, interaksi antara pelajar-pelajar yang saling menyokong, akauntabiliti individu kepada kumpulan, kemahiran sosial dan bekerja berpasukan dan ahli-ahli kumpulan menilai tahap pencapaian kumpulan dan membuat keputusan mengenai proses-proses kumpulan. Kagan (1994) mengenal pasti empat konsep yang memberi bentuk kepada pembelajaran koperatif iaitu kesalingbergantungan, akauntabiliti individu, penyertaan
seimbang dan interaksi serentak.
Johnson-Johnson (1999) mengenal pasti lima komponen penting pembelajaran koperatif iaitu kesalingbergantungan, interaksi antara pelajar-pelajar yang saling menyokong, akauntabiliti individu kepada kumpulan, kemahiran sosial dan bekerja berpasukan dan ahli-ahli kumpulan menilai tahap pencapaian kumpulan dan membuat keputusan mengenai proses-proses kumpulan. Kagan (1994) mengenal pasti empat konsep yang memberi bentuk kepada pembelajaran koperatif iaitu kesalingbergantungan, akauntabiliti individu, penyertaan
seimbang dan interaksi serentak.
Kajian-kajian pembelajaran koperatif di luar Negara
Berdasarkan analisis kajian-kajian literatur oleh Slavin (1983), beliau mendapati 63.0 peratus menunjukkan dapatan yang memihak kepada pembelajaran koperatif, 33.0 peratus tidak menunjukkan sebarang perbezaan, sementara hanya 4.0 peratus menunjukkan pencapaian yang lebih baik di dalam kumpulan pembelajaran tradisional. Peningkatan pencapaian ditunjukkan di dalam kebanyakan ( 89 peratus ) kajian yang menggunakan ganjaran secara berkumpulan (group reward) untuk pencapaian individu. Pelajar-pelajar yang mempunyai pencapaian terendah dan pelajar-pelajar minoriti secara amnya menerima manfaat terbanyak, tetapi manfaat yang diterima oleh kumpulan berpencapaian rendah ini tidaklah menjejaskan kumpulan pencapaian tinggi. Kumpulan pencapaian tinggi ini menunjukkan prestasi setanding atau melebihi kumpulan pencapaian rendah di dalam suasana pembelajaran koperatif.
Dapatan yang konsisten di dalam kajian-kajian pembelajaran koperatif menunjukkan peningkatan yang lebih baik dari segi perhubungan etnik di kalangan pelajar-pelajar. Di dalam kajian yang melibatkan seribu pelajar dan satu juta bit data, peningkatan di dalam perhubungan etnik lebih menonjol berbanding hasil yang lain di dalam pembelajaran koperatif (Kagan dan Associates, 1985). Selain itu, dapatan-dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar-pelajar di dalam persekitaran pembelajaran koperatif berbanding kaedah pembelajaran kompetitif dan perseorangan, dari segi pengumpulan dan mengingati lebih maklumat.
Dapatan ini turut disokong oleh Sherman & Thomas (1986); Johnson & Ahlgren (1976); Humphreys, Johnson & Johnson (1982); Tjosvold, Marine dan Johnson (1977). Kanevsky (1985) dalam kajian di sebuah sekolah rendah telah menilai sebuah program pembelajaran untuk pelajar pintar gred 3 dan 4. Kesan tiga pendekatan pengajaran yang berlainan dibandingkan. Ianya melibatkan tiga kumpulan, iaitu tradisional, koperatif dan kompetitif yang dipilih secara rawak untuk mata pelajaran matematik. Di dalam setiap kumpulan, pelajar-pelajar gred 3 dan 4 bekerja secara berpasangan untuk menyelesaikan tugasan matematik dalam masa 15 minit sehari selama sepuluh hari. Para peserta diarahkan untuk memperbaiki skor individu dan kumpulan masing-masing. Pencapaian pembelajaran dan minat bekerja secara koperatif berbanding individu atau kompetitif digunakan sebagai pemboleh ubah hasil. Situasi pembelajaran kompetitif, koperatif dan tradisional didapati menghasilkan tahap pembelajaran yang setanding. Selain dari itu, pelajar-pelajar di dalam suasana kompetitif menunjukkan kecenderungan yang lebih untuk belajar berbanding dengan
para pelajar di dalam suasana koperatif.
Sharan dan Shachar (1988) telah mengkaji 351 orang pelajar gred lapan di sebuah sekolah menengah rendah di Israel untuk menentukan sama ada pelajar-pelajar di dalam kelas yang menggunakan pendekatan kajian berkumpulan (group investigation approach) di dalam pengajaran menunjukkan pencapaian yang lebih tinggi berbanding rakan-rakan yang menggunakan teknik pengajaran konvensional. Kajian juga cuba memastikan sama ada kumpulan kajian ini menunjukkan lebih 43 interaksi lisan di antara satu sama lain berbanding dengan kumpulan kawalan. Dapatan kajiannya menunjukkan yang bukan sahaja kumpulan kajian memperoleh prestasi akademik yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan, malah kumpulan kajian ini didapati lebih berinteraksi di dalam kumpulan, lebih fokus di dalam menyelesaikan masalah dan menggunakan bahasa yang lebih sofistikated.
Sharon dan Shachar juga mendapati perkara ini berlaku disebabkan pelajar-pelajar di dalam kumpulan koperatif mempunyai lebih peluang untuk berlatih menggunakan strategi-strategi lisan dan kognitif seperti yang digunakan oleh guru mereka semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Ini berlainan dengan kumpulan kawalan yang turut mendengar strategi lisan dan kognitif yang sama tetapi tidak berpeluang untuk mempraktikkannya, lantas ianya tidak memberikan kesan yang sama seperti kumpulan kajian. Pada dasarnya, pelajar-pelajar memerlukan lebih peluang untuk berinteraksi di antara satu sama lain agar mereka dapat memahami dunia mereka dengan lebih baik dan memperoleh cara-cara baru untuk melahirkan fikiran dan perasaan mereka.
Terwel et al. (1988) telah menjalankan kajian di sebuah sekolah menengah di Belanda dengan saiz sampel seramai 763 orang pelajar. Idea-idea Freudenthal diuji melalui pembentukan, pelaksanaan dan penilaian kurikulum matematik sekolah menengah di negara tersebut. Penilaian dilakukan oleh sepasukan penyelidik di Universiti of Ultrecht di bawah projek yang dikenali sebagai 1D 12-16. melalui projek ini, pelajar-pelajar di dalam kumpulan-kumpulan eksperimental (kumpulan pembelajaran koperatif) didapati mengatasi pencapaian pelajar-pelajar di dalam kumpulan kawalan (effect size = 0.22); walau bagaimanapun, pelajar-pelajar berpencapaian rendah mendapatkan kurang manfaat di dalam kumpulan pembelajaran koperatif berbanding pelajar-pelajar berpencapaian tinggi.
Elmore dan Zenus (1994) dalam kajian di sebuah sekolah rendah telah menilai program yang melibatkan 30 pelajar pintar gred 6 yang mempelajari mata pelajaran aritmetik secara berkumpulan. Kumpulan-kumpulan ini dibahagikan mengikut “Jigsaw II”: Modifikasi Slavin ke atas Jigsaw yang asal. Selain dari itu, peserta-peserta dilatih dari segi kemahiran koperatif seperti memberi galakan kepada ahli-ahli kumpulan, mendengar secara efektif dan memberi dan meminta bantuan. Perubahan sebelum dan selepas kajian diukur untuk menilai pencapaian aritmetik, harga diri dan kemahiran sosial. Perubahan-perubahan yang ditunjukkan adalah positif dan ahli kumpulan berpencapaian terendah menerima manfaat terbanyak daripada corak pembelajaran koperatif ini. Namun demikian, sama ada faktor pembelajaran koperatif atau tambahan latihan di dalam kemahiran sosial yang mempengaruhi dapatan ini adalah tidak jelas.
Dua lagi kajian melibatkan pelajar pintar cuba mengkaji sama ada pelajar pintar patut belajar di dalam kumpulan homogenus atau bersama-sama pelajar kurang pintar di dalam kumpulan heterogenus. Smith et al. (1982) dalam kajian di sekolah rendah telah melibatkan 14 pelajar pintar yang dikenal pasti daripada sejumlah 55 orang pelajar gred 6. Pelajar-pelajar ini belajar sama ada secara persendirian ataupun di dalam kumpulan heterogenus yang terdiri daripada 4 orang di mana sekurang-kurangnya seorang ialah pelajar pintar. Selama 5 hari berturut-turut, pelajar-pelajar menggunakan satu kaedah instruksi di dalam ekologi (topik “conservation” dan penggunaan tanah). Interaksi rakan sebaya digunakan sebagai pemboleh ubah proses, sementara untuk mengukur pemboleh ubah hasil, “retention performances” dan kemahiran penyelesaian masalah digunakan. Pembelajaran koperatif di dalam kumpulan yang heterogenus menunjukkan lebih interaksi positif dan prestasi pembelajaran yang lebih baik berbanding pembelajaran secara persendirian.
Kajian Kenny (1995) dalam kajian di sekolah rendah telah melibatkan 229 pelajar pintar dan 557 pelajar kurang pintar dari gred 4. Pelajar-pelajar pintar belajar sama ada di dalam kumpulan homogenus bersama-sama pelajar-pelajar pintar yang lain atau di dalam kumpulan bercampur bersama-sama dengan rakan-rakan yang kurang pintar. Pencapaian pembelajaran dan pemboleh ubah-pemboleh ubah sosial emosional seperti sikap terhadap rakan sebaya dan harga diri (self esteem) diukur sebagai pemboleh ubah hasil (outcome variables). Prestasi pelajar-pelajar pintar di dalam kedua-dua situasi tersebut adalah setanding. Dari segi lain, pembelajaran di dalam kumpulan heterogenus lebih efektif untuk pelajar-pelajar pintar. Selepas pengalaman belajar di dalam kumpulan heterogenus, mereka dianggap lebih mudah didekati dan pemimpin yang lebih baik oleh rakan-rakan. Di samping itu, ciri-ciri sosial pelajar-pelajar pintar di dalam kumpulan heterogenus juga menjadi lebih positif berbanding dengan mereka di dalam suasana pembelajaran secara individu.
Farivar dan Webb (1993) merumuskan bahawa pembelajaran koperatif yang dirancang dan disusun rapi dapat memberi manfaat kepada pelajar dalam kumpulan pencapaian tinggi dan rendah. Mereka mendapati bahawa apabila pelajar cuma memberi jawapan bagi masalah matematik kepada rakan sekumpulan, kedua-dua pelajar pencapaian tinggi dan rendah tidak mendapat apa-apa faedah. Sebaliknya, jika mereka diminta memberi penjelasan bagaimana menyelesaikan masalah, kedua-dua pemberi dan penerima akan mendapat faedah.
Stevens dan Slavin (1995) mengkaji pencapaian 72 pelajar yang mempunyai kelemahan akademik di dalam kumpulan koperatif dan 65 pelajar di dalam kumpulan kawalan (comparison groups) yang terlibat di dalam kelas khas (pull-out programs) di sebuah sekolah menengah untuk tempoh dua tahun. Dapatan kajian telah membuktikan yang pelajar-pelajar di dalam kumpulan koperatif mencapai prestasi yang lebih baik di dalam kebolehan membaca, pemahaman dan ekspresi sesuatu bahasa. Walau bagaimanapun, tiada maklumat diberikan tentang bagaimana pelajar-pelajar ini menolong satu sama lain ataupun corak bantuan yang diberikan semasa mereka bekerja secara berkumpulan. Malah, hanya satu kajian yang menyelidik secara khusus kesan-kesan pengalaman pembelajaran ke atas interaksi pelajar-pelajar semasa mereka bekerja di dalam kumpulan bersama-sama pelajar-pelajar yang mempunyai kelemahan intelektual.
Gillies dan Ashman (1997) dalam kajian melibatkan tiga kelas pelajar yang dipilih secara rawak dari sebelas buah sekolah di Brisbane, Australia mendapati bahawa, apabila pelajar-pelajar berlainan kebolehan (tinggi, sederhana dan rendah) dilatih untuk bekerja di dalam kumpulan heterogenus, mereka secara konsistennya lebih koperatif dan memberi input yang lebih berguna kepada rakan berbanding dengan kumpulan yang lain. Apabila interaksi pelajar-pelajar dianalisis mengikut tahap kebolehan, pelajar-pelajar berkebolehan tinggi, seperti yang dijangkakan memberi penjelasan yang lebih kepada pelajar-pelajar lain. Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar kumpulan sederhana dan rendah juga aktif di dalam kumpulan dan memberi lebih input berbanding dengan rakan setaraf di dalam kumpulan yang tidak dilatih. Tambahan lagi, pelajar-pelajar di dalam kumpulan kajian menunjukkan hasil pembelajaran yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan.
Secara amnya, Fuchs et al. (1994) dan Gillies et al. (1997) telah membuktikan yang pelajar-pelajar berpencapaian rendah boleh berinteraksi secara efektif di dalam kumpulan dan interaksi ini memberi mereka lebih pemahaman ke atas kandungan bahan pelajaran (content material). Walau bagaimanapun, tidak ada sebarang kajian yang secara khususnya mengkaji interaksi pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran di dalam kumpulan koperatif – terutamanya interaksi yang membantu pembelajaran.
Rosini B. Abu (1997) dalam kajian di North Carolina dan melibatkan sampel kajian seramai 197 orang pelajar Ekonomi Rumah tangga dalam kursus makanan dan pemakanan cuba mengukur keberkesanan kaedah koperatif terhadap pencapaian, penahanan maklumat (ingatan) dan sikap dalam mata pelajaran Ekonomi Rumah tangga. Persoalan-persoalan kajian berikut menjadi titik tumpu untuk kajian ini:Adakah perbezaan dari segi pencapaian pelajar-pelajar yang diajar menggunakan kaedah pembelajaran koperatif berbanding dengan kaedah yang lain?; Adakah perbezaan dari segi penahanan maklumat pelajar-pelajar yang diajar menggunakan kaedah pembelajaran koperatif berbanding dengan kaedah yang lain? ; Adakah perbezaan dari segi sikap pelajar-pelajar yang diajar menggunakan kaedah pembelajaran koperatif berbanding dengan kaedah yang lain? Dapatan kajian menunjukkan pendekatan pembelajaran koperatif tidak lebih atau tidak kurang signifikan terhadap pencapaian, penahanan maklumat pelajar – pelajar yang mengambil mata pelajaran ekonomi rumah tangga berbanding dengan pendekatan bukan koperatif.
Bernero dan Jacqueline (2000) dalam kajian ke atas dua puluh lima orang pelajar keturunan Hispanic dan pelajar kulit hitam kelas gred 2 di selatan Amerika Syarikat mendapati bahawa kebanyakan kelas peringkat rendah, mata pelajaran matematik dipelajari secara individu dengan penumpuan kepada tugasan-tugasan bertulis yang diulang-ulang. Kajian mereka cuba untuk menghasilkan lebih minat kepada matematik, mengurangkan keresahan menghadapi matematik, dan membuat matematik lebih menyeronokkan di kalangan pelajar. Melalui penggunaan pembelajaran koperatif, pelajar-pelajar berlatih dan membina kemahiran sosial yang diperlukan untuk melakukan tugasan dan projek dengan jaya. Setiap kumpulan membuat laporan tentang bagaimana mereka bekerjasama di dalam kumpulan dan bagaimana mereka boleh bekerjasama dengan lebih baik. Pembelajaran koperatif menggalakkan interaksi kumpulan melalui peranan khusus, di mana setiap pelajar berkongsi tanggungjawab. Dapatan kajian menunjukkan yang penggunaan pembelajaran koperatif meningkatkan minat di dalam matematik dan membuatkan pembelajarannya lebih menyeronokkan untuk pelajar dan guru. Pelajar-pelajar menunjukkan peningkatan akademik, sosial dan harga diri. Tugasan dan peranan khusus sebagai ahli kumpulan memberikan lebih rasa tanggungjawab terhadap
kumpulan dan kerja.
Vaughan dan Winston (2002) dalam kajian di Bermuda dan melibatkan sekumpulan pelajar gred 5 telah mengkaji kesan-kesan pembelajaran koperatif ke atas pencapaian dan sikap terhadap mata pelajaran matematik. Pelajar-pelajar mengambil bahagian di dalam kajian 12 minggu kaedah pembelajaran koperatif matematik R.Slavin 1978. Pelajar-pelajar menghabiskan dua tahap: bahagian pengiraan dan aplikasi California Achievement Test (1985) from E (Level 14) dan Penelope Peterson’s Attitude Toward Mathematics Scale for Grades 4 – 6 students pada empat jangka masa berlainan. Pelajar-pelajar diuji pada awal semester (sebelum pendedahan kepada pembelajaran koperatif) dan pada akhir minggu ke-5, ke-9 dan ke-13. Data dianalisis menggunakan kaedah “1-factor (4 level) repeated measures analysis of variance” untuk menentukan sama ada terdapat perbezaan signifikan di dalam markah pra ujian dan pos ujian. Dapatan menunjukkan hasil yang positif dari segi sikap dan
pencapaian pelajar.
Cynthia Miglietti (2002) telah menggunakan sampel kajian seramai 246 pelajar kursus Pengenalan Perakaunan di sebuah kampus cawangan di wilayah Midwestern, Amerika Syarikat. Objektif kajian ialah untuk mengukur keberkesanan penggunaan kumpulan koperatif kecil ke atas pencapaian pelajar. Beliau mengumpul keputusan peperiksaan di dalam kursus pengenalan perakaunan dari 1998 hingga 2001. Beliau mendapati bahawa terdapat tahap korelasi (didominasi oleh keputusan ujian) di antara ujian dan kumpulan (TG); ujian, kumpulan dan individu (TGI); dan ujian, kumpulan, individu dan rakan sebaya (TGIP). Penemuan ini lebih signifikan memandangkan saiz subjek yang besar. Keputusan individu sahaja tidak mempunyai korelasi yang tinggi dengan keputusan ujian atau kumpulan. Beliau merumuskan yang penggunaan kumpulan koperatif yang kecil di dalam kelas pengenalan perakaunan meningkatkan pencapaian pelajar.
Kajian-kajian pembelajaran koperatif di Malaysia
Berdasarkan analisis kajian-kajian literatur oleh Slavin (1983), beliau mendapati 63.0 peratus menunjukkan dapatan yang memihak kepada pembelajaran koperatif, 33.0 peratus tidak menunjukkan sebarang perbezaan, sementara hanya 4.0 peratus menunjukkan pencapaian yang lebih baik di dalam kumpulan pembelajaran tradisional. Peningkatan pencapaian ditunjukkan di dalam kebanyakan ( 89 peratus ) kajian yang menggunakan ganjaran secara berkumpulan (group reward) untuk pencapaian individu. Pelajar-pelajar yang mempunyai pencapaian terendah dan pelajar-pelajar minoriti secara amnya menerima manfaat terbanyak, tetapi manfaat yang diterima oleh kumpulan berpencapaian rendah ini tidaklah menjejaskan kumpulan pencapaian tinggi. Kumpulan pencapaian tinggi ini menunjukkan prestasi setanding atau melebihi kumpulan pencapaian rendah di dalam suasana pembelajaran koperatif.
Dapatan yang konsisten di dalam kajian-kajian pembelajaran koperatif menunjukkan peningkatan yang lebih baik dari segi perhubungan etnik di kalangan pelajar-pelajar. Di dalam kajian yang melibatkan seribu pelajar dan satu juta bit data, peningkatan di dalam perhubungan etnik lebih menonjol berbanding hasil yang lain di dalam pembelajaran koperatif (Kagan dan Associates, 1985). Selain itu, dapatan-dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar-pelajar di dalam persekitaran pembelajaran koperatif berbanding kaedah pembelajaran kompetitif dan perseorangan, dari segi pengumpulan dan mengingati lebih maklumat.
Dapatan ini turut disokong oleh Sherman & Thomas (1986); Johnson & Ahlgren (1976); Humphreys, Johnson & Johnson (1982); Tjosvold, Marine dan Johnson (1977). Kanevsky (1985) dalam kajian di sebuah sekolah rendah telah menilai sebuah program pembelajaran untuk pelajar pintar gred 3 dan 4. Kesan tiga pendekatan pengajaran yang berlainan dibandingkan. Ianya melibatkan tiga kumpulan, iaitu tradisional, koperatif dan kompetitif yang dipilih secara rawak untuk mata pelajaran matematik. Di dalam setiap kumpulan, pelajar-pelajar gred 3 dan 4 bekerja secara berpasangan untuk menyelesaikan tugasan matematik dalam masa 15 minit sehari selama sepuluh hari. Para peserta diarahkan untuk memperbaiki skor individu dan kumpulan masing-masing. Pencapaian pembelajaran dan minat bekerja secara koperatif berbanding individu atau kompetitif digunakan sebagai pemboleh ubah hasil. Situasi pembelajaran kompetitif, koperatif dan tradisional didapati menghasilkan tahap pembelajaran yang setanding. Selain dari itu, pelajar-pelajar di dalam suasana kompetitif menunjukkan kecenderungan yang lebih untuk belajar berbanding dengan
para pelajar di dalam suasana koperatif.
Sharan dan Shachar (1988) telah mengkaji 351 orang pelajar gred lapan di sebuah sekolah menengah rendah di Israel untuk menentukan sama ada pelajar-pelajar di dalam kelas yang menggunakan pendekatan kajian berkumpulan (group investigation approach) di dalam pengajaran menunjukkan pencapaian yang lebih tinggi berbanding rakan-rakan yang menggunakan teknik pengajaran konvensional. Kajian juga cuba memastikan sama ada kumpulan kajian ini menunjukkan lebih 43 interaksi lisan di antara satu sama lain berbanding dengan kumpulan kawalan. Dapatan kajiannya menunjukkan yang bukan sahaja kumpulan kajian memperoleh prestasi akademik yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan, malah kumpulan kajian ini didapati lebih berinteraksi di dalam kumpulan, lebih fokus di dalam menyelesaikan masalah dan menggunakan bahasa yang lebih sofistikated.
Sharon dan Shachar juga mendapati perkara ini berlaku disebabkan pelajar-pelajar di dalam kumpulan koperatif mempunyai lebih peluang untuk berlatih menggunakan strategi-strategi lisan dan kognitif seperti yang digunakan oleh guru mereka semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Ini berlainan dengan kumpulan kawalan yang turut mendengar strategi lisan dan kognitif yang sama tetapi tidak berpeluang untuk mempraktikkannya, lantas ianya tidak memberikan kesan yang sama seperti kumpulan kajian. Pada dasarnya, pelajar-pelajar memerlukan lebih peluang untuk berinteraksi di antara satu sama lain agar mereka dapat memahami dunia mereka dengan lebih baik dan memperoleh cara-cara baru untuk melahirkan fikiran dan perasaan mereka.
Terwel et al. (1988) telah menjalankan kajian di sebuah sekolah menengah di Belanda dengan saiz sampel seramai 763 orang pelajar. Idea-idea Freudenthal diuji melalui pembentukan, pelaksanaan dan penilaian kurikulum matematik sekolah menengah di negara tersebut. Penilaian dilakukan oleh sepasukan penyelidik di Universiti of Ultrecht di bawah projek yang dikenali sebagai 1D 12-16. melalui projek ini, pelajar-pelajar di dalam kumpulan-kumpulan eksperimental (kumpulan pembelajaran koperatif) didapati mengatasi pencapaian pelajar-pelajar di dalam kumpulan kawalan (effect size = 0.22); walau bagaimanapun, pelajar-pelajar berpencapaian rendah mendapatkan kurang manfaat di dalam kumpulan pembelajaran koperatif berbanding pelajar-pelajar berpencapaian tinggi.
Elmore dan Zenus (1994) dalam kajian di sebuah sekolah rendah telah menilai program yang melibatkan 30 pelajar pintar gred 6 yang mempelajari mata pelajaran aritmetik secara berkumpulan. Kumpulan-kumpulan ini dibahagikan mengikut “Jigsaw II”: Modifikasi Slavin ke atas Jigsaw yang asal. Selain dari itu, peserta-peserta dilatih dari segi kemahiran koperatif seperti memberi galakan kepada ahli-ahli kumpulan, mendengar secara efektif dan memberi dan meminta bantuan. Perubahan sebelum dan selepas kajian diukur untuk menilai pencapaian aritmetik, harga diri dan kemahiran sosial. Perubahan-perubahan yang ditunjukkan adalah positif dan ahli kumpulan berpencapaian terendah menerima manfaat terbanyak daripada corak pembelajaran koperatif ini. Namun demikian, sama ada faktor pembelajaran koperatif atau tambahan latihan di dalam kemahiran sosial yang mempengaruhi dapatan ini adalah tidak jelas.
Dua lagi kajian melibatkan pelajar pintar cuba mengkaji sama ada pelajar pintar patut belajar di dalam kumpulan homogenus atau bersama-sama pelajar kurang pintar di dalam kumpulan heterogenus. Smith et al. (1982) dalam kajian di sekolah rendah telah melibatkan 14 pelajar pintar yang dikenal pasti daripada sejumlah 55 orang pelajar gred 6. Pelajar-pelajar ini belajar sama ada secara persendirian ataupun di dalam kumpulan heterogenus yang terdiri daripada 4 orang di mana sekurang-kurangnya seorang ialah pelajar pintar. Selama 5 hari berturut-turut, pelajar-pelajar menggunakan satu kaedah instruksi di dalam ekologi (topik “conservation” dan penggunaan tanah). Interaksi rakan sebaya digunakan sebagai pemboleh ubah proses, sementara untuk mengukur pemboleh ubah hasil, “retention performances” dan kemahiran penyelesaian masalah digunakan. Pembelajaran koperatif di dalam kumpulan yang heterogenus menunjukkan lebih interaksi positif dan prestasi pembelajaran yang lebih baik berbanding pembelajaran secara persendirian.
Kajian Kenny (1995) dalam kajian di sekolah rendah telah melibatkan 229 pelajar pintar dan 557 pelajar kurang pintar dari gred 4. Pelajar-pelajar pintar belajar sama ada di dalam kumpulan homogenus bersama-sama pelajar-pelajar pintar yang lain atau di dalam kumpulan bercampur bersama-sama dengan rakan-rakan yang kurang pintar. Pencapaian pembelajaran dan pemboleh ubah-pemboleh ubah sosial emosional seperti sikap terhadap rakan sebaya dan harga diri (self esteem) diukur sebagai pemboleh ubah hasil (outcome variables). Prestasi pelajar-pelajar pintar di dalam kedua-dua situasi tersebut adalah setanding. Dari segi lain, pembelajaran di dalam kumpulan heterogenus lebih efektif untuk pelajar-pelajar pintar. Selepas pengalaman belajar di dalam kumpulan heterogenus, mereka dianggap lebih mudah didekati dan pemimpin yang lebih baik oleh rakan-rakan. Di samping itu, ciri-ciri sosial pelajar-pelajar pintar di dalam kumpulan heterogenus juga menjadi lebih positif berbanding dengan mereka di dalam suasana pembelajaran secara individu.
Farivar dan Webb (1993) merumuskan bahawa pembelajaran koperatif yang dirancang dan disusun rapi dapat memberi manfaat kepada pelajar dalam kumpulan pencapaian tinggi dan rendah. Mereka mendapati bahawa apabila pelajar cuma memberi jawapan bagi masalah matematik kepada rakan sekumpulan, kedua-dua pelajar pencapaian tinggi dan rendah tidak mendapat apa-apa faedah. Sebaliknya, jika mereka diminta memberi penjelasan bagaimana menyelesaikan masalah, kedua-dua pemberi dan penerima akan mendapat faedah.
Stevens dan Slavin (1995) mengkaji pencapaian 72 pelajar yang mempunyai kelemahan akademik di dalam kumpulan koperatif dan 65 pelajar di dalam kumpulan kawalan (comparison groups) yang terlibat di dalam kelas khas (pull-out programs) di sebuah sekolah menengah untuk tempoh dua tahun. Dapatan kajian telah membuktikan yang pelajar-pelajar di dalam kumpulan koperatif mencapai prestasi yang lebih baik di dalam kebolehan membaca, pemahaman dan ekspresi sesuatu bahasa. Walau bagaimanapun, tiada maklumat diberikan tentang bagaimana pelajar-pelajar ini menolong satu sama lain ataupun corak bantuan yang diberikan semasa mereka bekerja secara berkumpulan. Malah, hanya satu kajian yang menyelidik secara khusus kesan-kesan pengalaman pembelajaran ke atas interaksi pelajar-pelajar semasa mereka bekerja di dalam kumpulan bersama-sama pelajar-pelajar yang mempunyai kelemahan intelektual.
Gillies dan Ashman (1997) dalam kajian melibatkan tiga kelas pelajar yang dipilih secara rawak dari sebelas buah sekolah di Brisbane, Australia mendapati bahawa, apabila pelajar-pelajar berlainan kebolehan (tinggi, sederhana dan rendah) dilatih untuk bekerja di dalam kumpulan heterogenus, mereka secara konsistennya lebih koperatif dan memberi input yang lebih berguna kepada rakan berbanding dengan kumpulan yang lain. Apabila interaksi pelajar-pelajar dianalisis mengikut tahap kebolehan, pelajar-pelajar berkebolehan tinggi, seperti yang dijangkakan memberi penjelasan yang lebih kepada pelajar-pelajar lain. Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar kumpulan sederhana dan rendah juga aktif di dalam kumpulan dan memberi lebih input berbanding dengan rakan setaraf di dalam kumpulan yang tidak dilatih. Tambahan lagi, pelajar-pelajar di dalam kumpulan kajian menunjukkan hasil pembelajaran yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan kawalan.
Secara amnya, Fuchs et al. (1994) dan Gillies et al. (1997) telah membuktikan yang pelajar-pelajar berpencapaian rendah boleh berinteraksi secara efektif di dalam kumpulan dan interaksi ini memberi mereka lebih pemahaman ke atas kandungan bahan pelajaran (content material). Walau bagaimanapun, tidak ada sebarang kajian yang secara khususnya mengkaji interaksi pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran di dalam kumpulan koperatif – terutamanya interaksi yang membantu pembelajaran.
Rosini B. Abu (1997) dalam kajian di North Carolina dan melibatkan sampel kajian seramai 197 orang pelajar Ekonomi Rumah tangga dalam kursus makanan dan pemakanan cuba mengukur keberkesanan kaedah koperatif terhadap pencapaian, penahanan maklumat (ingatan) dan sikap dalam mata pelajaran Ekonomi Rumah tangga. Persoalan-persoalan kajian berikut menjadi titik tumpu untuk kajian ini:Adakah perbezaan dari segi pencapaian pelajar-pelajar yang diajar menggunakan kaedah pembelajaran koperatif berbanding dengan kaedah yang lain?; Adakah perbezaan dari segi penahanan maklumat pelajar-pelajar yang diajar menggunakan kaedah pembelajaran koperatif berbanding dengan kaedah yang lain? ; Adakah perbezaan dari segi sikap pelajar-pelajar yang diajar menggunakan kaedah pembelajaran koperatif berbanding dengan kaedah yang lain? Dapatan kajian menunjukkan pendekatan pembelajaran koperatif tidak lebih atau tidak kurang signifikan terhadap pencapaian, penahanan maklumat pelajar – pelajar yang mengambil mata pelajaran ekonomi rumah tangga berbanding dengan pendekatan bukan koperatif.
Bernero dan Jacqueline (2000) dalam kajian ke atas dua puluh lima orang pelajar keturunan Hispanic dan pelajar kulit hitam kelas gred 2 di selatan Amerika Syarikat mendapati bahawa kebanyakan kelas peringkat rendah, mata pelajaran matematik dipelajari secara individu dengan penumpuan kepada tugasan-tugasan bertulis yang diulang-ulang. Kajian mereka cuba untuk menghasilkan lebih minat kepada matematik, mengurangkan keresahan menghadapi matematik, dan membuat matematik lebih menyeronokkan di kalangan pelajar. Melalui penggunaan pembelajaran koperatif, pelajar-pelajar berlatih dan membina kemahiran sosial yang diperlukan untuk melakukan tugasan dan projek dengan jaya. Setiap kumpulan membuat laporan tentang bagaimana mereka bekerjasama di dalam kumpulan dan bagaimana mereka boleh bekerjasama dengan lebih baik. Pembelajaran koperatif menggalakkan interaksi kumpulan melalui peranan khusus, di mana setiap pelajar berkongsi tanggungjawab. Dapatan kajian menunjukkan yang penggunaan pembelajaran koperatif meningkatkan minat di dalam matematik dan membuatkan pembelajarannya lebih menyeronokkan untuk pelajar dan guru. Pelajar-pelajar menunjukkan peningkatan akademik, sosial dan harga diri. Tugasan dan peranan khusus sebagai ahli kumpulan memberikan lebih rasa tanggungjawab terhadap
kumpulan dan kerja.
Vaughan dan Winston (2002) dalam kajian di Bermuda dan melibatkan sekumpulan pelajar gred 5 telah mengkaji kesan-kesan pembelajaran koperatif ke atas pencapaian dan sikap terhadap mata pelajaran matematik. Pelajar-pelajar mengambil bahagian di dalam kajian 12 minggu kaedah pembelajaran koperatif matematik R.Slavin 1978. Pelajar-pelajar menghabiskan dua tahap: bahagian pengiraan dan aplikasi California Achievement Test (1985) from E (Level 14) dan Penelope Peterson’s Attitude Toward Mathematics Scale for Grades 4 – 6 students pada empat jangka masa berlainan. Pelajar-pelajar diuji pada awal semester (sebelum pendedahan kepada pembelajaran koperatif) dan pada akhir minggu ke-5, ke-9 dan ke-13. Data dianalisis menggunakan kaedah “1-factor (4 level) repeated measures analysis of variance” untuk menentukan sama ada terdapat perbezaan signifikan di dalam markah pra ujian dan pos ujian. Dapatan menunjukkan hasil yang positif dari segi sikap dan
pencapaian pelajar.
Cynthia Miglietti (2002) telah menggunakan sampel kajian seramai 246 pelajar kursus Pengenalan Perakaunan di sebuah kampus cawangan di wilayah Midwestern, Amerika Syarikat. Objektif kajian ialah untuk mengukur keberkesanan penggunaan kumpulan koperatif kecil ke atas pencapaian pelajar. Beliau mengumpul keputusan peperiksaan di dalam kursus pengenalan perakaunan dari 1998 hingga 2001. Beliau mendapati bahawa terdapat tahap korelasi (didominasi oleh keputusan ujian) di antara ujian dan kumpulan (TG); ujian, kumpulan dan individu (TGI); dan ujian, kumpulan, individu dan rakan sebaya (TGIP). Penemuan ini lebih signifikan memandangkan saiz subjek yang besar. Keputusan individu sahaja tidak mempunyai korelasi yang tinggi dengan keputusan ujian atau kumpulan. Beliau merumuskan yang penggunaan kumpulan koperatif yang kecil di dalam kelas pengenalan perakaunan meningkatkan pencapaian pelajar.
Kajian-kajian pembelajaran koperatif di Malaysia
Nor Azizah Salleh, Siti Rahayah Ariffin dan Musa Daia (2002) telah menggunakan sampel kajian seramai 990 orang pelajar tingkatan dua daripada 12 buah sekolah di Selangor. Objektif kajian ialah mengukur sejauh manakah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran sains dapat menerapkan nilai murni iaitu sikap bekerjasama, berdikari, kasih sayang, kebersihan mental, kebersihan fizikal, kejujuran, kerajinan dan rasional. Alat kajian yang digunakan adalah soal selidik pelajar (ujian pasca dan pra), pemerhatian guru dan temu bual pelajar. Kaedah kuasi eksperimen dijalankan dengan mengambil dua buah kelas dari setiap sekolah sebagai subjek kajian di mana sebuah dijadikan kelas eksperimen dan sebuah lagi dijadikan kelas kawalan. Kelas eksperimen diajar mengikut struktur kumpulan koperatif STAD dan Jigsaw 2, sementara kelas kawalan diajar secara tradisional. Tempoh masa mengajar ialah enam minggu dan mata pelajaran yang diajar adalah sains KBSM. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan ujian-t, min, kekerapan, sisihan piawai dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan semua nilai murni dapat diterapkan secara signifikan (p<0.05)>
Kesimpulan
Berdasarkan kajian-kajian literatur yang diketengahkan di atas, didapati bahawa majoriti dapatan kajian menunjukkan yang pembelajaran koperatif dapat meningkatkan pencapaian akademik para pelajar di dalam pelbagai peringkat umur, kaum dan pencapaian meliputi pelbagai mata pelajaran (Slavin, 1981: Humphreys, Johnson & Johnson, 1982; Smith et al, 1982; Kenny, 1995; Farivar & Webb, 1993; Stevens & Slavin, 1995; Gillies & Ashman, 1997; Fuchs et al, 1994; Bernero & Jacqueline, 2000; Ahmad Zaidi Johari dan Lee Fui Nyee, 2001; Vaughan & Winston, 2002; Cynthia Miglietti, 2002; Nor Azizah Salleh, Siti Rahayah Ariffin dan Musa Daia, 2002; Suhaida Abdul Kadir, 2002).
Walau bagaimanapun, terdapat juga hasil kajian yang menunjukkan perhubungan yang lemah di antara pemboleh ubah-pemboleh ubah pembelajaran koperatif dengan pencapaian akademik para pelajar (Rosini Bin Abu, 1997). Seterusnya terdapat kajian yang menunjukkan kaedah pembelajaran kompetitif dan tradisional lebih berkesan berbanding kaedah pembelajaran koperatif (Kanevsky,1985). Kajian-kajian di atas juga telah mengelaskan kumpulan sasaran pelajar kepada 3 iaitu kumpulan pelajar berpencapaian tinggi, kumpulan pelajar berpencapaian rendah dan gabungan kumpulan pelajar berpencapaian tinggi dan rendah. Kajian yang melibatkan kumpulan heterogenus dapat memberi maklumat tentang proses interaksi antara pelajar berpencapaian tinggi dan pelajar berpencapaian rendah, di mana pembelajaran koperatif di dalam kumpulan yang heterogenus menunjukkan lebih interaksi positif dan prestasi pembelajaran yang lebih baik berbanding pembelajaran secara persendirian (Smith et al., 1982). Namun demikian, sama ada pembelajaran koperatif atau tambahan latihan di dalam kemahiran sosial yang mempengaruhi dapatan masih tidak jelas.(Elmore & Zenus, 1994). Tinjauan literatur untuk mengenal pasti kesan pembelajaran koperatif ke atas pemboleh ubah-pemboleh ubah pencapaian akademik dan sikap, didapati lazimnya dijalankan secara berasingan iaitu kajian kesan pembelajaran koperatif ke atas pencapaian akademik sahaja dan kajian kesan pembelajaran koperatif ke atas sikap sahaja. Setakat ini, masih kurang kajian yang mengkaji secara serentak kesan pembelajaran koperatif ke atas kedua-dua pemboleh ubah pencapaian akademik dan sikap. Kajian serentak pembelajaran koperatif ke atas pencapaian akademik dan sikap penting untuk kita mengukur sama ada pembelajaran koperatif mempengaruhi sikap dan perubahan sikap ini yang mempengaruhi pencapaian akademik ataupun perubahan pencapaian akademik masih boleh berlaku tanpa perubahan sikap.
Berdasarkan kajian-kajian literatur yang diketengahkan di atas, didapati bahawa majoriti dapatan kajian menunjukkan yang pembelajaran koperatif dapat meningkatkan pencapaian akademik para pelajar di dalam pelbagai peringkat umur, kaum dan pencapaian meliputi pelbagai mata pelajaran (Slavin, 1981: Humphreys, Johnson & Johnson, 1982; Smith et al, 1982; Kenny, 1995; Farivar & Webb, 1993; Stevens & Slavin, 1995; Gillies & Ashman, 1997; Fuchs et al, 1994; Bernero & Jacqueline, 2000; Ahmad Zaidi Johari dan Lee Fui Nyee, 2001; Vaughan & Winston, 2002; Cynthia Miglietti, 2002; Nor Azizah Salleh, Siti Rahayah Ariffin dan Musa Daia, 2002; Suhaida Abdul Kadir, 2002).
Walau bagaimanapun, terdapat juga hasil kajian yang menunjukkan perhubungan yang lemah di antara pemboleh ubah-pemboleh ubah pembelajaran koperatif dengan pencapaian akademik para pelajar (Rosini Bin Abu, 1997). Seterusnya terdapat kajian yang menunjukkan kaedah pembelajaran kompetitif dan tradisional lebih berkesan berbanding kaedah pembelajaran koperatif (Kanevsky,1985). Kajian-kajian di atas juga telah mengelaskan kumpulan sasaran pelajar kepada 3 iaitu kumpulan pelajar berpencapaian tinggi, kumpulan pelajar berpencapaian rendah dan gabungan kumpulan pelajar berpencapaian tinggi dan rendah. Kajian yang melibatkan kumpulan heterogenus dapat memberi maklumat tentang proses interaksi antara pelajar berpencapaian tinggi dan pelajar berpencapaian rendah, di mana pembelajaran koperatif di dalam kumpulan yang heterogenus menunjukkan lebih interaksi positif dan prestasi pembelajaran yang lebih baik berbanding pembelajaran secara persendirian (Smith et al., 1982). Namun demikian, sama ada pembelajaran koperatif atau tambahan latihan di dalam kemahiran sosial yang mempengaruhi dapatan masih tidak jelas.(Elmore & Zenus, 1994). Tinjauan literatur untuk mengenal pasti kesan pembelajaran koperatif ke atas pemboleh ubah-pemboleh ubah pencapaian akademik dan sikap, didapati lazimnya dijalankan secara berasingan iaitu kajian kesan pembelajaran koperatif ke atas pencapaian akademik sahaja dan kajian kesan pembelajaran koperatif ke atas sikap sahaja. Setakat ini, masih kurang kajian yang mengkaji secara serentak kesan pembelajaran koperatif ke atas kedua-dua pemboleh ubah pencapaian akademik dan sikap. Kajian serentak pembelajaran koperatif ke atas pencapaian akademik dan sikap penting untuk kita mengukur sama ada pembelajaran koperatif mempengaruhi sikap dan perubahan sikap ini yang mempengaruhi pencapaian akademik ataupun perubahan pencapaian akademik masih boleh berlaku tanpa perubahan sikap.
No comments:
Post a Comment